Water - Reisverslag uit Whitianga, Nieuw Zeeland van Diny en Kees Lambalgen - WaarBenJij.nu Water - Reisverslag uit Whitianga, Nieuw Zeeland van Diny en Kees Lambalgen - WaarBenJij.nu

Water

Blijf op de hoogte en volg Diny en Kees

23 Februari 2014 | Nieuw Zeeland, Whitianga

Misschien komt het doordat Nieuw Zeeland uit eilanden bestaat, maar water is in dit land prominent op allerlei manieren aanwezig. In onze verhalen is dat ook al diverse malen naar voren gekomen. Het bleef ons echter bezig houden vandaar dit blog.

De kusten hebben grillige vormen waardoor een lange kustlijn ontstaat en de zee ook werkelijk vaak dichtbij is. Er zijn prachtige baaien, heerlijke stranden en schitterende uitzichten vanaf de kustwegen. Als het niet de zee is dan zijn, vooral op het Zuidereiland, de grote meren beeldbepalend. Ze zijn ook zo groot en lijken soms op de Fiorden dat je je afvraagt of ze nu zout of zoet water hebben. Op het zuidereiland zijn de Fiorden aan de zuidwest kust prachtig en de Marlborough Sounds in het noorden.

Watervallen zijn in het hele land te vinden: hoog, lang, breed, recht, getrapt, in alle soorten en maten, van helder wit tot licht bruin getint afhankelijk van de herkomst en de bodem van de rivier. Omdat er op hoger gelegen gebieden geen agrarische activiteiten zijn kun je in bijna het hele land in de natuurgebieden het water uit de rivieren zo drinken. Alleen in de vulkanische regio is dat niet aan te raden.

Ook als het gaat om heet water zijn er diverse vormen. In het laatste blog hadden we het al over de Geysers en heetwater bronnen tot complete hete meren toe, er zijn daarnaast ook nog op diverse plaatsen hotwater beaches waar je rond laagtij een gat kunt graven dat dan vol loopt met heetwater. In de vulkanische gebieden is heet water ook nog beschikbaar in de vorm van modderpoelen met borrelende mud.

En dan hebben we het nog niet gehad over de regen. Ook die hebben we in verschillende verschijningsvormen meegemaakt, van drizzle tot stortbui. Gelukkig viel de hoeveelheid tijdens onze vakantie wel mee, waardoor er weinig letterlijk in het water is gevallen. Er zijn echter plaatsen aan de westkust van het Zuidereiland waar rond de 11 meter!!!!!!! per jaar valt. Wel hebben we enkele malen (vooral bij de vulkanen) laaghangende wolken gehad waardoor het steeds mistig nattig aanvoelde buiten.

In onze vakantie hebben we ook het nodige water gezien in de vorm van sneeuw en ijs. Tijdens ons verblijf in Fiordland viel er 's nachts enkele malen sneeuw boven de 1000 meter. Helaas hebben we maar één gletsjer kunnen bekijken, maar er zijn er vele, dus met het ijs zit het ook wel goed.

Die nattigheid heeft uiteraard invloed op alles dat leeft en groeit en ons altijd weer boeit (wie zei dat ook al weer). Zoals we al eerder beschreven hebben is de natuur hier overweldigend en de soortenrijkdom enorm, vooral van mossen, varens en planten. Het aantal tinten groen houdt niet op bij 50 en het gekke is dat het niet verveelt. We hebben inmiddels op vele plaatsen gewandeld en ook tijdens de soms lange ritten grote delen van het land gezien en nog steeds steeds zeggen we regelmatig ahhh en ohhh.

• 23 Februari 2014 - 13:55

Diny:

Lieve Diny en Kees wat weer een jaloersmakende foto's laten jullie zien! Die hotwater beaches mogen jullie wel meenemen hier naar toe..Heerlijk lijkt me dat sauna gevoel aan zulke prachtige baaien. Geniet van al het moois en ik verheug me op het volgende blog!

• 23 Februari 2014 - 19:46

Marco:

goh wat schrijven jullie lezenswaardige verslagen
    ik lees ze met plezier.
    en dat maakt dat ik toch een beter beeld heb gekregen van jullie fantastische vakantieland